Din datele statistice ONRC, analizate de compania de consultanță KeysFin, pare că nu există antreprenor care să nu aspire la ideea de a-și trece în denumirea firmei un „internațional”, un „business”, „impex”, „management” sau „consulting”.
Dincolo de acestea, apar și „Simplu și eficient SRL” sau „Sigur că da SRL”, cu o nuanță pozitivă, dar și „Vodoo Solutions” sau „Ultimul Neuron SRL”.
Verificarea temeinică a afacerii este valabilă, bineînțeles, în cazul tuturor companiilor, inclusiv a celor care poartă denumiri precum „Toate Bune SRL””. Asta pentru că, dincolo de fațadă, în spate se pot ascunde balauri (vezi cazul Balaurul SRL), zmei (Zmeul Zmeilor SRL) sau, de ce nu, un Făt-Frumos (Fat Frumos SRL). Din lumea reală vin Varanul SRL sau Cormoran SRL.
Ideea e că, pentru afaceri sigure, trebuie folosite serviciile de business information, ca a evita „Prăpastia SRL” sau „Faliment SRL” și, în cele din urmă, „Iad SRL”.
„Românii sunt extrem de inventivi atunci când vine vorba de a-și denumi afacerea. Cei mai mulți aspiră la business-uri serioase, motiv pentru care vor să-și asigure, încă din denumire, aspirațiile profesionale. Așa s-a ajuns ca peste 22.000 de firme să includă denumirea de TRANS, IMPEX (17702), CONSTRUCT (17582), CONSULTING (11339), GROUP/GRUP (10443), INVEST (9210), EURO (7322), TOP (peste 5122), INTERNATIONAL/INTERNAȚIONAL (5084) sau BUSINESS (4714). După cifra de afaceri, lideri sunt companiile care includ în numele lor TRANS (42,4 miliarde lei), IMPEX (29,2 miliarde lei) și TRADING (27,9 miliarde lei)”, arată analiza KeysFin.
Pe lista celor mai populare denumiri de firmă se mai află Star, Tech, Management, Media, Expert, Concept și Logistic.
Dincolo de aceste nume „serioase”, în business-ul românesc imaginația zburdă fără limite, iar multe companii au denumiri care au legătură, printre altele, de la zodiile antreprenorilor (BERBEC SRL, TAURUS, SAGITARIUS CAPRICORNE), la orașe (PARIS – 75 de firme, VEGAS (40), MIAMI, ba chiar și BABILON.
Atributele asociate business-ului sunt, de asemenea, la mare căutare în mediul de business. În România există peste 900 de firme care includ „Universal”, iar alte câteva mii au în denumire CONVENABIL, SPLENDID, FAVORIT, TALISMAN, ELIXIR, FORTUNA, PRO ACTIV, TRANSCEND, STRICT NECESAR, SOLEMN, SIMBOLIC, SINCER, UTIL sau UNIC.
Sunt peste 400 de firme care poartă denumirea VIP, 36 care includ „WOW” și alte câteva denumite „ZEN” SAU „STRES”. Stress-ul este o problemă reală în business, care necesită o abordare serioasă.
Iar lista denumirilor nu se oprește, cuprinzănd culori (ALBASTRU ROȘU SRL, BLUE, RED DOT), animale (CORMORAN, VARAN, VIPERA, UNICORN, VRĂBIUȚA, WOLF), flori precum Magnolia, Crinul și Crizantema sau inspirate din show-bizz – VANDAME SRL, MADONNA SRL, ELVIS SRL, METALLICA SRL, CIC-CEAK CONSTRUCT SRL etc. Calitatea serviciilor în business este, bineînțeles, esențială, și cum poate fi mai bine scoasă în evidență decât din denumiri precum DIAMANT BETON sau BRILIANT. Trebuie menționată, bineînțeles, și SO BIG SRL.
Mulți dintre oamenii de afaceri au ținut să includă optimismul, ideea de prosperitate, de profit inclusiv în denumirea firmelor, așa că avem VIITOR, PROFIT, SUCCES, PROFITABIL sau chiar BIGBANG sau PULSAR, probabil pe ideea unui tun spectaculos în business. Bineînțeles, denumirea de TUN este prezentă pe cartea de vizită a multor companii.
Există, bineînțeles, și exemple de business-uri cu nume ancorate puternic în filonul național. Avem peste 170 de firme cu numele MIORIȚA și alte câteva sute cu denumiri precum PRÂSLEA, COSÂNZEANA, sau BALTAGUL. MOLDOVA, TRANSILVANIA, BANAT, OLTENIA se află, de asemenea, pe lista denumirilor de firme.
Analiza KeysFin privind denumirile firmelor a luat în calcul cele aproximativ 636.000 de firme înregistrate și active la nivelul anului 2017.